Sunday 22 April 2012

Ikan Talapia Masak Sweet Sour

Tadi post gambar ikan kat fb. Terimakasih kepada Eiya Asmawati dan Aya Gawas. Dorang bagitau ikan tu adalah ikan talapia. Kalaulah xder fb...dengan siapa akak nak bertanya. Akak ni umur jer dah tua tapi masih tak tahu nama-nama ikan. Makan tahulah. Hehehe....Ada orang kata mengadap fb ni berdosa. Selagi kita tak taksub dan selagi kita gunakan untuk kebaikan dan ilmu yang bermanafaat rasanya tak salah pun.. Bagi akak untuk kebaikan apa salahnya. Dapat gak ilmu...Daripada borak-borak kosong jadi ahli mesyuarat tingkap... baik ngadap fb..

Kali ni akak post gambar ikan talapia sweet sour.  Ececeycey...speaking London jap..Tapi kan ada ke mat Saleh makan ikan talapia.???...Gasak koranglah...janji akak senang nak nyebutnya..

Mari kita perhatikan bahan-bahan yang diperlukan.

Bahan-bahan: 

2 ekor ikan talapia (apa-apa ikan pun boleh)
1 senduk cili mesin }blend
1 bj bwg besar      } sekali
3 ulas bawang putih- hiris halus
2cm halia -hiris memanjang
1 bj tomato buah - ptg baji
5 sdb sos tomato
4sdb sos cili
sedikit sayur campur (jagung/carrot/kacang peas)
garam (jika perlu)

Cara-Cara:

  1. Bersihkan ikan dan rendam dalam air asam jawa/air limau kasturi bercampur garam (untuk hilangkan hanyir ikan. Boleh juga menggunakan tepung gandum untuk menghilangkan lendir ikan.) Perap ikan dengan serbuk kunyit dan garam. Goreng ikan - garing. Angkat dan ketepikan.
  2. Tumis bwg putih,halia - kuning dan wangi. Baru masukkan cili mesin tadi. Masak - garing.
  3. Masukkan sos tomato, sos cili dan sayur campur. Kacau sebati shingga sayur masak.
  4. Masukkan buah tomato dan bwg besar yang dipotong gegelang. Masukkan ikan. Sebatikan dan angkat..



(terlalu banyak hiasan sehingga tak nampak ikan... sapelah nak makan banyak-banyak ni.. Ngah, cepat balik. Kak Ngah suka ikan kan..kan...kan...)

0 komentar:

Post a Comment

Terima kasih :)