Saturday 21 April 2012

Laksa Penang My Style

Apa khabar semua.. Semoga semuanya dalam keadaan sihat sejahtera.
Dah lama tak makan laksa penang. Geram tengok bila member-member asyik dok bercerita pasal laksa. Meleleh ayaq liur... So entri kali ni akak nak post resipi laksa penang yang selalu akak masak. Cara akak. Akak kalau dah jumpa laksa... Makan sampai tak hengat. Boleh ulang makan berkali-kali..Rasa dia yang masam-masam tu yang buatkan tak jemu nak mengadapnya.

Jom kita tengok resipinya...

LAKSA PENANG

(Inilah rupa bunga kantan.sebatang harganya hampir RM2)

Bahan-bahannya:

1 paket laksa kering (rendam + bbrp kpg asam kpg)      
15 ekor ikan sardin
1 senduk cili kisar
2 btg bunga kantan-(di belah x putus)
4 kpg asam keping
petis/otak udang (optional)
1 bj bwg besar-(kisar bersama cili
daun kesum

Bahan hiris:

timun/nenas/cili merah/daun salad/daun pudina/limau kasturi/telor rebus
(hempulur nenas jgn di buang.masukkan ke dalam kuah laksa -kuah akan jadi lebih sedap)

Cara-cara:
  1. Rebus laksa (tujuan merendam laksa dengan bbrapa keping asam supaya laksa kering cepat lembut). Dah masak, angkat dan toskan.
  2. Cuci bersih ikan dan rebus. Masukkan sedikit air, garam dan asam keping. Bila dah masak angkat dan biarkan skejap. Asingkan isi dan tulang ikan.Air ikan jangan dibuang. Blend isi ikan (akak just hancurkan ikan dgn tangan jer) bersama air rebusan ikan dan masukkan ke dalam periuk. Tulang ikan juga diblend dan tapis bbrapa kali. (agar nanti tiada yang tercekik tulang!!!). Masukkan sekali ke dalam periuk tadi.
  3. Masukkan cili kisar yg dah bercampur bwg (ada orang kata lebih sedap x letak bwg...terpulang..),Masukkan bunga kantan,daun kesum dan hempulur nenas dan air. Tambah air jika perlukan kuah yang banyak
  4. Masak hingga mendidih dan sebati. Perasakan dengan garam dan pak aji.. (yang ni sensitif sikit..terpulang pada sesiapa yang gunalah..xpaksa pun)
  5. Apabila menghidang, masukkan laksa ke dalam mangkuk dan tuang kuah ke atasnya dan letakkan sayuran/ulaman yang di hiris/telur rebus/limau nipis sekali...

Jemput jamu mata ye..Pada yang rajin tu sudi-sudilah mencuba ye..

0 komentar:

Post a Comment

Terima kasih :)